maandag 19 april 2010

Reis naar Papua 7

A.s. zondag 25 april opnames Dansende Portretten als voorproefje van wat ons in Papua te wachten staat! In het Diemerpark op IJburg-Amsterdam met allemaal Amsterdamse kindertjes, verkleedkleren, muziek en een achtergrond van gras en hoogspanningsleidingen. Straks eind mei daarentegen een geheel andere achtergrond voor de opnames:

Gam logement vanaf het dorp

Dansende Portretten zijn 2 jaar geleden ontstaan tijdens een spontane fotosessie met mijn dochter en haar vriendinnetje, wat verkleedkleren en swingende muziek. Bij het startpunt stond steeds de hele persoon in beeld, bij de camera aangekomen alleen het gezicht; heel close, soms onscherp hierdoor. De sessie begon steeds weer van voren af aan. Kleding werd gewisseld, muziek weer op het goede punt gezet. En ik moedigde aan als dat nodig was. In het begin dansten ze los van elkaar, later samen, soms verdween 1 van de 2 wel ’s uit beeld, soms durfden ze in de camera te kijken, soms juist helemaal niet.

Later zette ik alle losse beeldjes in mijn montageprogramma. Alle beeldjes dezelfde lengte. Ik zette de muziek eronder. En speelde verder...

Het resultaat was eenvoudig maar bijzonder. Toen Hapin me vroeg om na te denken over filmpjes voor op hun site en voor presentaties dacht ik meteen aan dit experiment. Ik dacht dat Hapin wel wat zou kunnen hebben aan deze meer onverwachte filmvorm. In de hoop een nieuw publiek te kunnen winnen. En Hapin was geïnteresseerd.

Tussen 26 mei en 9 juni 2010 ga ik met geluidsman en fotograaf Fokke van Saane naar Papua (provincie van Indonesië) om verschillende filmische portretten op te nemen, waaronder 2 sessies Dansende Portretten. We nemen de portretten (en muziek) op tijdens door ons georganiseerde feestelijke happenings, zoals ze daar regelmatig voorkomen. De muziek wordt verzorgd door plaatselijke bands. We hopen dat uiteindelijk het hele dorp zal uittrekken om mee te doen aan onze Dansende Portretten, kinderen met vaders, moeders, opa’s en oma’s, broers, zusjes. Na de sessies in Papua willen we meer sessies opnemen, in de landen waarmee Nederland een historische band heeft, zoals bijvoorbeeld Suriname, Ghana, Amerika, Zuid-Afrika. Als het lukt in de context van een tentoonstelling in het Tropeninstituut Amsterdam. Waarbij kinderen uit Nederland kunnen komen kijken, maar ook zelf mee kunnen doen aan een sessie Dansende Portretten.
Om op een speelse manier bij te dragen aan historisch besef van kinderen.

De Dansende Portretten die we binnenkort in Papua opnemen komen op de website van Hapin. Ze kunnen aan elkaar worden gemonteerd tot een langere film en worden vertoond tijdens festivals, bijeenkomsten, presentaties (bijvoorbeeld op scholen) of op de televisie. De regie en montage wordt verzorgd door ondergetekende. Het geluid, de muziek en de fotografie door Fokke van Saane.

De naam Dansende Portretten is vandaag officieel vastgelegd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten